Monday, July 19, 2010

Di waktuku melihat diriku di dalam cermin...


Bismillahirrohmanirrohim...

Di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Aku melihat kesempurnaan wajahku,
Aku melihat kesempurnaan tubuhku,
Dan aku melihat kesempurnaan diriku...

Di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Aku merasakan sempurnanya hartaku,
Aku merasakan sempurnanya keluargaku,
Dan aku merasakan sempurnanya duniaku...

Namun di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Aku melihat tingginya nafsu amarahku,
Aku melihat hebatnya godaan iblis kepadaku,
Dan aku melihat dalamnya diriku dimamah kemaksiatanku...

Lalu di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Aku merasakan kosongnya jiwaku,
Aku merasakan kotornya hatiku,
Dan aku merasakan lemahnya rohaniku...

Di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Apa yang patut aku lakukan,
Bagaimana perlu aku betulkan,
Dan siapa perlu aku rujukkan...

Di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Aku tertanya-tanya ya Allah,
Siapa perlu aku rujukkan hatiku ini,
Dan ke mana perlu aku bawa jiwaku ini...

.....

Ya betul, ya Allah, ya betul, ya Allah,
Engkaulah perlu aku rujukkan hatiku ini,
Engkaulah perlu aku bawa jiwaku ini,
Hanya kepadaMu sahaja ya Allah,
Tempatku mengadu dan mengharap,
Hanya dengan rahmatMu sahajalah lengkap diriku ini...

Dan akhirnya di waktuku melihat diriku di dalam cermin,
Aku terlihat cahaya dan harapan,
Aku terlihat kasih sayang dan belas kasihan,
Dan aku terlihat iman dan taqwa yang tiada berkesudahan...

Allahumma kama hassanta kholqi fahassin khuluqi
(Segala puji bagi Allah yang memperbaiki diriku, perbaikilah budi pekertiku)

*Wallahua'lam...

3 comments:

  1. sewaktu aku mlht cermin
    aku malu utk mlhtku sndri
    dek krn t'lalu byk mazmumah dlm diri.
    bantu aku perbaiki diri ya Rabbil alamin

    ReplyDelete
  2. aku perlu sentiasa mencerminkan diriku ini,
    apakah aku tergolong dalam kekasihNya ataupun tergolong dalam orang yang sentiasa lalai kepadaNya...

    ReplyDelete
  3. insyaAllah yin..sumer manusia xsempurna..
    Allah murobbi agung kte..same2 kte g mengadu kt murobbi agung kte.. ;)

    ReplyDelete